sobota 28. března 2015

třikrát a dost

zátiší na piánu - malé radosti všedního dne
O nabídkách a hledání práce jsem již psala nedávno ve svém příspěvku tak trochu černý humor . Přinutily mě však nové okolnosti částečně se k tomuto tématu vrátit.
Nemám ráda hloupé italské komedie a skutečnosti posledních týdnů je ale velmi připomínají. Bohužel, kdyby někdo napsal takhle blbou komedii, nikdo by jí nemohl věřit.
Můj muž pracoval v životě na jednom místě více než 25 let a na druhém 8 let. Nyní hledá práci, a přestože má dostatečné vzdělání, již hledá práci různorodou, ostatně to znám taky. Po čase snížíte ze svých nároků, páč už jste ve věku, který je v České zemi, zdůrazňuji v české, pro zaměstnavatele strašákem a dostanete se do fáze, kdy vás už ani nezvou na pohovory, takže ani nemáte šanci předvést, že ještě za něco stojíte. Prostě jste na druhém břehu, tak trochu vyzobaná slunečnice :-)
Nejdříve jsem nemohla pochopit, jak snadno můj muž našel práci a v podstatě si mohl vybírat z vícero nabídek. Nejdříve nastoupil na dobrý post, kontrolor jakosti. Součástí výběrového řízení byla i zkouška ze čtení technických výkresů, odborných znalostí, několika kolové výběrko atd. Firma je zahraniční a je na trhu již delší dobu. Měli jsme radost, když uspěl a byl přijat, mysleli jsme, že je to terno. Práce byla celkem složitá, nápor na mozek, tangens a cotangens jsou už pro mě cizí slova, ale ne pro mého muže. Práce ho bavila. Byla tam však jedna nepřekonatelná záležitost, se kterou se snažil něco udělat, ale i jako ostatním zaměstnancům nepodařilo se to ani jemu. Již jsme pochopili, proč tato firma už celý rok hledá odborníky. Po určité době totiž každý uteče. V prostředí, kde jste opravdu museli používat mozek, hluk překračoval přípustných 60 decibelů na 95-120. Nedalo se to vydržet. Necelé čtyři týdny stačily.
Můj muž naskočil do další práce velmi rychle s tím, že bude dělat řidiče - rozvážku potravin. Upozornil několikrát na vstupní prohlídce a při vstupním řízení, že po operaci nesmí tahat nic těžkého.Nebudete... Vstávání v půl třetí ráno a přes celý den tahání těžkých nákladů v celkové výši 2-3 tuny denně, to po 14 dnech bolestí vzdal. Jsem ráda, že si neublížil. Nepoučen za dva dny další práce. Odborná záležitost servisní mechanik, který odpovídal jeho vzdělání i kvalitám.Ano, když nemáte práci delší dobu, vrháte se zoufale a bezhlavě do všeho. Firmu jsem si prověřila, ostatně jako všechny ostatní - profesionální deformace, divný rychlý nástup bez nějakého dlouhého výběrového řízení nás měl varovat.. Přišla mi sice i divná ve výpise z obchodního rejstříku ta neustálá změna sídla firmy, ale dobrá. Nemůžeme si vybírat. Po dvou dnech práce byl můj muž spokojený, práce ho zajímala, jeho znalosti dalece překročily hranici znalostí majitele firmy. Vše se zdálo být na dobré cestě. Konečně se po delší době snad náš život stabilizuje. Třetí den nástupu do práce již začala trochu nervozita, protože majitel odkládal sepsání pracovní smlouvy. Následující události ukázaly, že tato záležitost bude naopak vítaná. Provoz byl po ránu plný cizích lidí s fotoaparáty, kteří se podivovali nad tím, že majitel firmy není přítomen, když návštěva byla ohlášena. Můj muž se naivně domníval, že se bude provoz nějak rekonstruovat a dělal vtipné poznámky, jestli jej vyfotí do novin atd. :-). Jaké bylo jeho překvapení, když se maníci (výraz mého muže ne můj) s foťákem představili jako noví pronajímatelé prostor, protože majitel firmy dosud po třech měsících, firma zde měla sídlo či provozovnu pouhé tři měsíce, neplatí nájem, takže byl vyhozen. Teprve nyní se můj muž dozvídá od ostatních zaměstnanců, že poslední výplatu dostali v lednu. Prý měli zákaz mu toto sdělit. Když mi můj muž zoufale volá, říkám, jdi okamžitě pryč bez smlouvy. Nechce se mu, už si připadá kvůli neustálým změnám jako fluktuant.
Vím, že se tomu nedá věřit. Je to jak z nějaké blbé italské komedie, takže opět na pracák. Ano, divných pracovních míst je opravdu dostatek a vzhledem k velkému počtu nezaměstnaných firmy příliš zaměstnanci nezajímají - jsi nespokojen, za branou čeká 20 dalších, tak jdi. V inzerátech mě často překvapují neadekvátní požadavky zaměstnavatelů - příslušné vzdělání, maturitu či vyšší, jazykové znalosti, časová flexibilita, zkušenosti (ale věk okolo 20-30:-)) a úžasné platové podmínky 12-15000 hrubého.
Takže když to shrnu, nejdřív 25 let, potom 8, potom 3 týdny, 14 dní a 2 dny. To je bilance!!
Ale já věřím do třetice všeho dobrého i zlého. Už máme za sebou trojku. Takže třikrát a dost!
Doufám, že nezačneme další blbou trojku. Už se nám to v životě stalo. Jsme však pozitivní lidé a i tato situace nám stojí za to, abychom se tomu smáli.
Ostatně taky trochu podezírám mého muže, že se vše stalo, abychom se měli čemu smát a já měla o čem psát :-)
Přeji všem víkend plný smíchu.

10 komentářů:

  1. To je ale Kocourkov. A bohužel takto špatná situace na trhu práce je:-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to je to správné přirovnání. Takto jsem měla příspěvek nazvat. Hezký víkend a ať je Jeníček brzy zdravý.

      Vymazat
  2. On by jinak nestihl tu kuchyňku, to bylo proto. Teď už to bude dobrý :)

    OdpovědětVymazat
  3. Umíte strastiplné cesty životem podat tak krásně s úsměvem, i přesto, že tak k smíchu nejsou. Držím palce a věřím, že se všechno k dobrému obrátí. Jak píšete, všechno se děje z nějakého důvodu :-) Jiřina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za milý komentář. Život se musí brát s humorem :-) Martina

      Vymazat
  4. Martino, povím ti mé myšlenky. Z rádia se ozývá..Ta a ta firma postaví u nás v republice DALŠÍ továrnu na výrobu aut té a té značky a práci najde 500 lidí. A v mé hlavě...Jistě a budou tu podnikat kolik, dva nebo tři roky, pokud budou mít daňovou úlevu. Zaměstnají 500 lidí a z toho bude 100 stálých a 400 brigádníků, protože těm můžou platit málo a musí se živit firmy tzv , které přeci dělají nábor brigádníků a mají z toho slušný peníz. Z lidí tam dělají blbce za pár šupů!!!!!!
    Rádio...Tato továrna měla být být postavena v Německu, ale nedohodli se s místním farmářem, který jim neodprodal pozemky. A v mé hlavě....Bodejť, má rozum, přeci si nenechá postavit plechovou krabici na místě, kde chová dobytek, nebo pěstuje obilí. Kdybych já řídila stát, pošlu všechny ty firmy do PRYČ a postavím nové cukrovary a budu znovu pěstovat řepu cukrovku a zaměstnám ne 500 lidí, ale třeba 2000 lidí i víc. Víš co, dočkali jsme se svobody, ale ta svoboda je k posr...... Přeji tvému muži, aby našel místo, kde se mu bude líbit a kde se k němu budou slušně chovat a taky za odvedenou práci dostane plat a nebude mu nikdo vystrkovat, že už je jako starý! Dříve měli lidé povinnost pracovat, dnes je mladý a bez zkušeností a nebo starý a k ničemu. Tohle jsme vážně chtěli? Raději se nebudu víc rozepisovat, bo mě zavřou:-)))))) Pa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, děkuji za Tvé myšlenky a musím s Tebou v mnohém souhlasit. Ale dobu bych neměnila. Jednou napíšu paměti :-), kde napíšu tisíc důvodů, proč bych neměnila. Problém je v tom, že většina dnešní garnitury je stejná jako z doby minulé anebo jsou to potomci a ještě to tak chvíli bude. Máš ale jedinou jistotu .Za Tvoje výše popsané myšlenky Tě dnes nikdo nezavře. Nebyla jsi konkrétní, takže to není ani trestný čin pomluvy :-) Ještě jednou děkuji za podporu a měj se hezky.

      Vymazat
  5. Je to přesně tak,
    já jsem měla brigádu- tři měsíce bez smlouvy, nevěděla jsem za kolik kč je kus, o výplatě mi dali obálku s penězi, první měsíc jsem si řekla-to bude příště lepší, budu to mít všechno pohromadě, vždyť mi to slíbili, druhý měsíc byl podobný, peněz bylo trochu víc, ale i hodin práce, třetí měsíc-stále bez výplatnice,majitel jezdil na dílnu večer nebo v noci -nebylo možné ho zastihnout a konečně se dovědět částky, když jsem mu volala a ptala se kolik je za kus?? odpověď zněla- Teď zrovna nevím, někde to mám napsané, příště vám to řeknu. Vždyť jsem nemusela vědět do halíře přesně, stačilo zhruba. Neřekl, dokud jsem se nenaštvala a nenapsala důraznou sms. Pak jsem se dověděla a skoro okamžitě to ukončila, dělala jsem 10 hodin denně i o víkendech v podstatě za 30kč na hodinu-dodnes nemám ani jednu výplatnici, za to mám bolest v rameni, kvůli které jezdím na rehabilitace, silnější brýle a zablokovanou krční páteř.
    Je to hrozné, co se tu děje, na ochotu vyhovět člověk jen doplatí. Sháním práci dál, je to smutné, ale už hodně dlouho, sem tam nějaká brigáda-to je spíš pro pocit, že ještě nejsem k ničemu.

    Všem nezaměstnaným přeju ať najdou dobrou práci a mají spokojený život.

    Draga

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za Vaši zkušenost, ano, je to dnes tak. Přeji Vám ať je lépe a ať brzy práci najdete. Martina

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.